Thursday, May 16, 2013

Cara Menghilangkan Jerawat dan Mengawalnya

Bismillahirrohmanirrohim

Segala puji bagi Allah dan selawat & salam ke atas junjungan mulia Rasulullah SAW, keluarga dan [ara sahabat baginda.

Wahai adik2 yang kak Maria sayangi,
Masalah biasa kepada kebanyakan wanita ialah masalah kulit. Dan yang paling popular ialah -jerawat.

entry ini bukanlah utk memperkenalkan kepada anda apakah itu jerawat dan kenapa ia tumbuh subur di wajah atau badan anda kerana umum mengetahui ia adalah disebabkan oleh kelenjar sebum yang terlebih aktif dan menyebabkannya merembeskan minyak yang mana minyak ini menyumbat pori2 kulit dan kotoran/ bakteria yang terkumpul itu menyebabkan jerawat- dengan izin Allah jua :)

CARA PALING BERKESAN MENGHINDARI JERAWAT:

NOMBOR SATU
Elakkan makan AYAM BIASA yang dijual dikedai2 BIASA.
Q: eh, ada ke ayam yang luar biasa?
A: ada

huraian kak Maria:
Ayam biasa yang dijual dikedai itu, diternak secara komersial. Mereka (ayam-ayam itulah..) disuntik dgn mcm2 "bahan tambah" dengan tujuan memudahkan ayam2 tersebut membesar dgn kurang atau hampir tiada penyakit. Ini akan memaksimakan pulangan keuntungan penternak ayam.

APA KAITAN PENTERNAK AYAM DENGAN JERAWAT KAT MUKA SAYA?

ayam2 tersebut disuntik hormon-hormon tertentu utk seperti tujuan yang dinyatakan di atas. Contohnya hormon penggemuk, hormon pelembut daging, lagi ntah ape2 hormon lagilah termasuklah antibiotik.. Jika dibincang lebih dalam lagi.. timbul soal halal ke hormon2 tersebut? antibiotik tersebut halal ke? oppss.. dihalalkan bila darurat? bile pulak daruratnye kepada penternak-penternak sekalian?

kenapa HPA boleh je ternak ayam tanpa antibiotik dan hormon? siap boleh bagi ayam2 tu makan herba malah herba organik lagi! Thumbs-up HPA!

Ataukah darurat kepada pemakan ayam? hai.. bukanlah takde makanan lain ye dak?

Diingatkan..hormon2 tersebut membawa kesan sampingan terhadap pemakan daging2 ayam tersebut.

sudahlah mereka yang berjerawat ni hormonnya terlebih aktif (*ingat tak teori kelenjar sebum terlalu aktif menghasilkan minyak? -ini semua kerja hormon okey)

Kerana inilah mereka yang allergik, kalau makan ayam ni, mereka akan "gatal2" atau bersin2.. ape2lah bergantung pd individu. Orang tua kata darah kotor. Ni kerja hormonlah.. hormon anda dah bercelaru sbb daging ayam yg mengandungi hormon2 tadi dh "masuk" dalam badan. Sebab tu org tua2 tak kasi wanita dalam pantang makan ayam. Walhal ayam sebenarnya sgt baik khasiatnya memberi protein yg diperlukan tubuh. Bukanlah ayam tu tak boleh dimakan..... TAPI sebab ayam2 moden skrg disuntik mcm2.. ia bakal mengganggu mereka yg hormon tak stabil lagi mcm org lepas bersalin jugak. hormon belum stabil dari mengandung tetibe bersalin.. haa mesti ada perubahan hormon kan.. so, time tu jgnlah diganggu gugat dgn hormon2 luar yang tak perlu tu.. bakal merosak kesihatan ibu baru bersalin. -dengan izin Allah jua :)

okeylah.. rasanya takat ni pembaca dah boleh faham kan..?

ALTERNATIF AYAM


Bukanlah bermakna anda tidak boleh mamakan ayam sepanjang hayat kerana nk elak jerawat!. Anda boleh makan ayam yang diternak secara sendiri (terdapat di kawasan kampung) yang penternaknya tidak memberi hprmon atau antibiotik kpd ayam2 ternakan mereka.


atau boleh juga beli AYAM ORGANIK. Bab ni saya sangat berterima kasih kepada Syarikat Herba Penawar Al-Wahida (HPA) kerana membuka jalan kepada masyarakat Islam khususnya utk mendapatkan ayam yang HALALAN TOYYIBA.

mereka yang berjerawat, silalah serbu kedai HPA hari ini juga. bolehlah guna id number ahli saya kalau nk dapat harga ahli ya.... 377528 (Maria)

SUSAH DAPAT AYAM ORGANIK?

jika sukar mendapatkannya, bolehlah anda makan jelah ayam yang diual kat kedai tu.. tp jgn mkn byk sangat.. control2 lah.. tapi kalau dh hampir setiap hari makan walaupun sedikit.. lama2 teruk juga kan? jerawat akan keluar juga dgn jayanya.. hehe

SELEPAS MAKAN AYAM (AYAM TERNAK BERHORMON)

Sila ambil perhatian..!

Apabila anda memakan ayam berhormon tersebut, dan mahu mengelakkan jerawat, makanlah Vitamin C. Keluarga saya selalu hanya ambil 2 ke 3 sudu makan Pati Delima Gulsan sebelum tidur apabila mendapati telah memakan ayam berhormon pada hari tersebut. Memang sangat2 berkesan. Malah Pati Delima Gulsan juga mencerahkan kulit anda! Mungkin sebab vitamin C tu kot.. kulit nampak cerah sedikit kalau rajin minum.

Boleh hubungi saya untuk dapatkan Pati Delima Gulsan ini. Harga RM50 sahaja untuk 3botol. Tidak termasuk postage. Hububgi Maria/ Mohd: 012- 4688 580

Kalau takde Gulsan, boleh makan Minyak Kelapa Dara (VCO) sebelum tidur, insyaAllah sifat anti-histamin di dalamnya membantu melawan bendasing yang masuk dlm badan yang memberi kesan allergik. Brand yang dicadangkan ialah: Halagel.

Boleh hubungi saya untuk dapatkan VCO Halagel ini. Dijamin Halal (softgel diperbuat dari yang halal)
Harga RM45 tidak termasuk postage ya. Hubungi Maria/ Mohd: 012- 4688 580

insyaAllah.. dengan izinNya jua jerawat yang tak di undang dapt dielakkan. :)

ada lagi beberapa tips lani.. bersambung di lain hari.. insyaAllah. Selamat menghambat jerawat dek.. ;)

wallahua'lam






No comments:

Post a Comment